16/02/2019

Lions Nederland zet zich dit jaar in voor onderzoek naar kinderkanker. Tijdens het eerste landelijke Lions actieweekend op 12, 13 en 14 april 2019 organiseren de 11.500 Lions in Nederland verschillende activiteiten. Van nagellakacties tot pubkwissen en zwemmarathons, ze dragen allemaal bij aan het doel om geld op te halen voor onderzoek naar kinderkanker. Alle opbrengsten komen ten goede aan Stichting Semmy en het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Op 16 februari 2019 vond de aftrap plaats tijdens de opening van de Huishoudbeurs in de RAI Amsterdam.

“Alle Lions zetten zich belangeloos in voor de samenleving. Dat doen we lokaal, maar ook op nationaal niveau. Onze landelijke actie voor onderzoek naar kinderkanker is daar een mooi voorbeeld van”, zegt Karin Timm van Lions Nederland. “Kinderkanker is doodsoorzaak nummer 1 bij kinderen van 2 tot 11 jaar. Ieder jaar krijgen 600 kinderen kanker en één op de vier kinderen, veelal die met een hersentumor, redt het helaas niet. In 2016 zagen we de zieke Tijn in actie voor Serious Request en later Stichting Semmy. Zijn levenslust en wil om goed te doen, vormden voor ons de basis om ons in te zetten voor onderzoek naar kinderkanker. Voor Tijn, voor Semmy en voor alle andere kinderen met kinderkanker.”

“Onderzoek naar kinderkanker is essentieel om de overlevingskans van kinderen te vergroten. Daar doen mijn team en ik elke dag onze uiterste best voor”,zegt Prof. Dr. Gertjan Kaspers, hoofd kinderoncologie bij het VUMC. “Met de donaties van de Lions en Stichting Semmy kunnen wij meer onderzoek doen naar hersenstamkanker en hopen we dat we kinderen zoals Tijn en Semmy een welverdiende toekomst kunnen geven.”

Landelijk actieweekend

Door het hele land organiseren de Lions op vrijdag 12, zaterdag 13 en zondag 14 april 2019 activiteiten, zoals pubkwissen en nagels lakken. Als jouw club, eventueel gezamenlijk met andere clubs in de zone, mee wil doen zijn er verschillende mogelijkheden:

• De club organiseert een eigen speciale actie voor dit doel;
  • De club organiseert een collecte voor dit doel bij lokale sportclubs;
  • De club gaat nagels lakken, naar het voorbeeld van Tijn (stichting Semmy);
  • De club bestemt (een deel van) de opbrengst van een lopende actie voor dit doel*;
  • De club doneert geld vanuit de club of servicefonds voor dit doel*.

En natuurlijk kan je club ook besluiten dat de actie gewoon niet past in het programma voor dit jaar of helemaal niet bij de club. Niets hoeft, alles mag en deze eerste keer is alle hulp van harte welkom.

*Als je club beslist om financieel bij te dragen, dan kan dit gemakkelijk via Stichting Lions Hulpfonds: NL56 ABNA 0557 0921 83 onder vermelding van Actiedag Kinderkankeronderzoek Semmy..

Wat zijn de eerste stappen?

Het landelijke Global Service Team (GST) staat klaar om jullie te helpen. Als eerste stap kun je  contact opnemen met onze districts servicecoördinator Ton van Overbeek (tvanoverbeek007@gmail.com),of de landelijke Leo’s servicecoördinator Chantalle Schoegje (c.schoegje@leoclubalmere.nl). Ton en Chantalle staan klaar om ideeën met jullie te bespreken of om jullie te helpen bij het starten van een ‘Nagellak-actie’. Door een middag nagels te lakken kun je al een grote impact maken!

Tevens is er een landelijke PR-campagne die de clubs ondersteunt met een serie artikelen, video’s en andere middelen om datgene wat jullie club organiseert te promoten.

Onze districts PR-commissaris, Nicoline van Tiggelen (info@tiggelencommunicatie.nl) is ook bij de landelijke campagne betrokken en kan mogelijkheden aandragen om jullie club in de regio of nationaal te promoten, afhankelijk van het type actie dat jullie club gaat ondernemen.  Daarmee laten we namelijk het goede werk zien dat de Lions doen, en kunnen we als neveneffect mogelijk ook nieuwe leden aantrekken.

Daarnaast kun je gele Lions sjaals aanschaffen om de herkenbaarheid van jouw club te vergroten. Ze kosten € 6,50 per stuk en je kunt ze bestellen via Erik Zuidmeer van de Commissie Communicatie en Marketing (CCM): erik@gentar.nl.