05/10/2017

De districtsconventie op 23 oktober 2017 had na afloop van de najaarsvergadering nog twee interessante topsprekers op het programma: Nick Ramsey en Arnold Dijkstra namen de Lions mee in de wereld van ‘artificial intelligence’.  Na jaren van sudderen is 'artificial intelligence' eindelijk aan het doorbreken in een zeer breed scala van praktijktoepassingen. Van zelfsturende auto’s tot schaakcomputers en van gezichtsherkenning tot interactieve planning in de logistieke wereld of diagnostiek in de medische wereld. Professor dr. Nick Ramsey en Arnold Dijkstra MSc. maakten ons tijdens de najaarsconventie deelgenoot van hun blik in de toekomst. Dat wil zeggen van de ontwikkelingen die zij verwachten door kunstmatige intelligentie. Aan de hand van een breed scala van voorbeelden vertelden zij wat de stand van het onderzoek en de techniek op het gebied van kunstmatige intelligentie is, en hoe dit zich de komende jaren vertaalt naar toepassingen. Maar óók: wat dit betekent voor de rol van serviceclubs.

Sprekers

Nick Ramsey is hoogleraar aan de afdeling Neurochirurgie van het UMC Utrecht. Recent kwam Ramsey nog in het nieuws met één van zijn projecten waarbij een ALS-patiënt dankzij een hersenimplantaat weer kon communiceren met haar omgeving.

Nick Ramsey is ook medeoprichter en CSO van Braincarta, het spin-off bedrijf voor klinische functionele MRI (fMRI) dat de toepassing van het onderzoek gaat vermarkten. Dankzij deze toepassing kunnen ziekenhuizen gebruikmaken van de automatische analyse en interpretatie van functionele hersenscans. Deze scans geven de neurochirurg extra informatie bij de behandeling van patiënten met bijvoorbeeld een hersentumor of een locked-insyndroom. Zo weet hij precies in welke hersengebieden van de patiënt bepaalde belangrijke functies zich bevinden.

Lion Arnold Dijkstra is CEO en managing partner van Nick Ramseys Braincarta en directeur-eigenaar van Balance Brains. Zijn werkzame leven lang is hij actief in de gezondheidszorg, eerst als operatieassistent chirurgie en anesthesiologie en daarna bij werkgevers als Philips, Dräger, Elekta en Varian.