Fight for Sight is een MD stichting die namens alle Lions in Nederland al 54 jaar invulling geeft aan het Internationale kerndoel ZICHT.

In mei is de 30-jarige samenwerking gevierd met Wilde Ganzen. Samen met Wilde Ganzen is er met 115 projecten voor iets meer dan 4 miljoen euro aan oogzorgprojecten besteed: Er is meegewerkt aan de realisatie van 12 oogklinieken. Daarnaast hebben ontelbare mensen toegang gekregen tot oogzorg. In al die jaren zijn er meer dan 500.000 staaroperaties gefinancierd in India, Nepal en nog enkele andere landen. Dat kunnen ze tegenwoordig bijna helemaal zelfstandig financieren. De laatste jaren verschuift de aandacht meer naar Afrika. Azië wordt niet vergeten.

Ook wordt er veel meer aandacht besteed aan slechtziende mensen. Dat zijn er namelijk zeven keer zoveel als blinden. Met een opleiding en begeleiding kan de toekomst van met name kinderen er heel veel beter uitzien. Dat kan alleen met een solide infrastructuur opgebouwd worden. Hiervoor zijn nu 3-jarige projecten opgezet in Malawi en Indonesië.

Dat alles is mogelijk door jullie, Nederlandse Lions, die voornamelijk met de actie Vreemd en Oud Geld en de bijdrage van Wilde Ganzen ieder jaar zo’n 200.000 euro bij elkaar brengen.
Toch een oproep: 350 clubs die nog geen bijdrage aan Fight for Sight doen, kunnen de inkomsten van Fight for Sight nog aanzienlijk laten stijgen. Het is tenslotte een Kerndoel van Lions.

Fight for Sight, door en van Lions, om trots op te zijn!
Want, daar waar oogzorg is loopt de armoede terug. Ook een kerndoel van Lions.