01/01/2024

Peace Poster Contest 2023-2024 Dare to dream ‘Durf te dromen”

Op 20 november 2023 kwam de jury in Kessel bijeen om uit de reeds eerder gemaakte selectie vanuit de deelnemende scholen, een keuze te maken voor de winnende posters.

De eerste plaats en daarmee ook de winnende poster van 2023 (District CO110) werd toegekend aan de ontwerpster Halla al Omar (Basisschool de Krokedaris in Venray, Lionsclub Venray) die pas anderhalf jaar in Nederland woont. Zij heeft in het midden van haar ontwerp een dromende jonge dame geplaatst. Prachtige haren, de ogen gesloten en je ziet haar dromen met een glimlach op haar gezicht. In de vijf wolkenbubbels om haar heen, staan twee kinderen te schitteren onder de sterren, heeft de regenboogvlag een eigen identiteit, lacht een sneeuwpop en kun je heerlijk uitrusten tegen een boom.

Deze hemelse droom heeft een puurheid, doorgetrokken in de gebruikte kleuren: tinten blauw in vele varianten. Halla heeft een droomwereld gemaakt met een diversiteit van symbolen, onderwerpen en materiaalkeuze.

Op de tweede plaats werd gekozen voor het ontwerp van Charley de Boer (Basisschool de Keijenberg in Renkum, Lionsclub Renkum Airborne). Een superdroom vol kleuren, lachende symbolen, vlaggen, hartjes en natuurlijk nog de witte duif. De jonge tekenaar Charley is erin geslaagd een zeer bijzondere vorm te tekenen. De op een cirkel-lijkende-bubbel werkt als een bijzondere, in het oog springende affiche. En de bijna complete luchtballon stijgt vol kleur omhoog.

En…het vredesteken staat daarbij centraal! Vandaaruit worden kleinere vredestekentjes rondgestuurd, samen met de smileys en de hartjes. Een droom in beweging! Het meisje dat deze fantasiewereld in gedachte heeft, durft daadwerkelijk te dromen! Laten we hopen dat deze droom werkelijkheid gaat worden voor alle mensen in de wereld.

Op de derde plaats heeft de jury gekozen voor het ontwerp van Mirthe Arnoldussen (Basisschool de Kameleon in Grubbenvorst, Lionsclub Venlo).

De poster van Mirthe lijkt op het eerste gezicht leeg en dunnetjes. Echter haar getekende symbolieken zijn ruimschoots aanwezig om een mooie en betere toekomstdroom te verbeelden. Het meisje staat in een treurige ruimte te midden van ruziemakende kinderen, wapens en armoede.

En zij dagdroomt van een vreedzame wereld voor de hele mensheid vol met symbolen zoals o.a. de regenboogvlag, het vredesteken, een groene wereld, liefdevolle mensen. En de oproep ‘weg met de wapens’ mag natuurlijk niet ontbreken.

Vanaf nu kan er nog lang verder gedroomd worden. Totdat de vrede voor iedereen werkelijkheid wordt en de zon weer gaat lachen. Mirthe is er klaar voor. Zij gelooft erin dat de mensen een betere wereld kunnen maken.

Tot slot:

Het Lions thema van dit jaar ‘Durf te dromen’ krijgt van alle juryleden grote instemming. Waar in de voorgaande jaren bijna altijd het woord VREDE overheerste, ging de aandacht dit jaar ook nadrukkelijk uit naar ‘durven en dromen’. En dat - zo constateerde de jury - werd door de leerlingen goed opgepakt met bijvoorbeeld spelende kinderen, lachende zonnetjes en aardig wat minder witte duiven.

Laten we hierbij bedenken dat voor jonge mensen een droom niet alleen een wens, hoop of verlangen is. Het is ook een weg, een doel of een ambitie. Maar het verwezenlijken van zo’n droom vergt hard werken. Daarom vroegen we (en vragen we) de jonge mensen dit jaar om te laten zien hoe zij hun droom van een vreedzame wereld werkelijkheid gaan maken!