24/01/2019

In het najaar van 2019 zullen wederom tientallen scholen druk bezig zijn met de Vredesposterwedstrijd van de Lions. Zij worden door de Lionsclub in hun omgeving uitgedaagd om leerlingen een tekening te laten maken over het thema ‘Journey of Peace’, oftewel 'De reis van Vrede'. De beste drie posters per Lionsclub mogen meedingen naar de 1ste, 2de en 3de districtsprijs. En nummer 1 van het district mag weer meedoen aan de landelijke en wellicht daarna de wereldprijs. De Vredesposterwedstrijd (Peace Poster Contest) is immers een internationale wedstrijd voor kinderen van 11-13 jaar.

De winnaar in 2018

In het schooljaar 2018/2019 deden in ons district 8 Lionsclubs met 36 scholen mee aan de zogeheten ‘Peace Poster Contest’. In totaal leverden zij 1570 vredesposters in op het thema van dat jaar 'Kindness matters'. Elke Lionsclub mag de drie beste posters uit zijn werkgebied insturen naar de districtsjury. Die had er zoals elk jaar een stevige klus aan om uiteindelijk een top-drie samen te stellen. Nummer 1 werd Harley de Wit van de Airborneschool in Renkum. De poster van Harley (zie hieronder) mocht meedingen naar de landelijke hoofdprijs en daarna wellicht naar de wereldprijs! In ieder geval ontvingen de nummers 1 t/m 3 van het district een leuke prijs. Het enthousiasme van de 1570 deelnemende kinderen die allemaal uitstekend hun best hebben gedaan, was hartverwarmend. Iedere club heeft een eigen wijze van jureren: soms door de leerlingen zelf op school, maar meestal een jury van kunstenaars. Het doel is natuurlijk voor de kinderen om te winnen, maar het gaat vooral om de impact van nadenken over vrede en wat je daar zelf aan kan doen en hoe beeld je dat uit. Iedere club die meedoet kan op zijn eigen wijze de winnaars bekendmaken. Vrijwel altijd doet de burgemeester of wethouder de prijsuitreiking wat natuurlijk een zeer officieel tintje geeft en een positieve publiciteit oplevert.