24/12/2016

Ons jubileumjaar komt op stoom. De bloembollenactie is beëindigd met een fraai resultaat; de zes tovertuinen in Nederland kunnen gerealiseerd worden. Kort geleden is de eerste in Rotterdam geopend. In een pand van het Leger des Heils is de opvang voor jonge moeders verbouwd en opgeknapt. Het project is geregeld door Het Vergeten Kind en gefinancierd door een bijdrage van de Lions in district 110CW. Op dit moment wordt onderzocht welk project in ons eigen district 110CO wordt aangepakt. Tijdens de voorjaarsconventie op 20 mei 2017 in Enschede wordt ons nationale cadeau door Lions Nederland aan Het Vergeten Kind aangeboden: de 6 tovertuinen met een waarde van 500.000 euro door ons allen met allerlei acties bijeen gebracht. Dit gaat gepaard met de nodige publiciteit. De feestelijke dag wordt besloten met een prachtig feest in een aangename omgeving. Misschien aardig om er een weekendje Twente aan te besteden.

Postzegelactie
Na de bloembollenactie krijgen we nu een postzegelactie. Deze postzegels zijn speciaal ontworpen voor ons 100-jarig bestaan. Ze zijn gewoon te gebruiken voor frankering van briefpost in Nederland. Postzegels hebben we allemaal nodig, dus bestel een aantal velletjes à € 10,-. Hiervan gaat € 2,70 naar Het Vergeten Kind. Dus als iedere Lion één velletje afneemt, levert dat in totaal € 33.000,- op. Doe mee! In verband met de bezorgkosten bij voorkeur per club bestellen. Meer informatie en het bestelformulier vind je op https://www.lions.nl/100_Jaar_Lions/14438/CENTENNIAL_POSTZEGELACTIE.html.

Er komt een Lions app!

Medio 2017 krijgen we een speciale Lions app. Gratis. Via deze Lions app kun je je straks met één klik aanmelden voor een clubbijeenkomst, kun je even kijken wat het programma ook al weer was voor de Ladies Night of kun je opzoeken hoe de partner van Wim ook al weer heet. Naast deze clubfuncties geeft de app toegang tot LOLAS met informatie over alle Lionsclubs en leden in Nederland en tot OwnCloud, het Lions archiefsysteem voor clubs, stichtingen en districten. Mede dankzij de inzet van Lex Besselink en Martin Waltmans heeft de Nationale Conventie groen licht gegeven voor het ontwikkelen van deze speciale Lions app.

Nieuwe clubwebsites en archief

Je hebt het al kunnen lezen in de laatste editie van de Lion en de afgelopen maand zijn ook alle clubsecretarissen, club-ICT- coördinatoren en clubwebmasters binnen ons district geïnformeerd over de nieuwe website met de daarbij behorende clubwebsites en het nieuwe archief OwnCloud. Met de komst van de nieuwe website, OwnCloud en de aankondiging van de nieuwe Lions app zetten we niet één, maar meerdere belangrijke stappen voorwaarts als het gaat om het digitale landschap en streven we hiermee de andere servicecluborganisaties voorbij.

Hiervoor moet er binnen ons district wel nog een hoop werk verzet worden. Omdat de oude website en dus ook de clubwebsites komen te vervallen, heeft met name de adoptie van de nieuwe clubwebsites nu de hoogste prioriteit. Het doel is om alle clubs in Nederland vóór 31 december gemigreerd (clubs doen dit zelf, dit gaat niet automatisch) te hebben naar de nieuwe clubwebsites. Het verzoek aan alle clubsecretarissen, clubwebmasters en club-ICT-coördinatoren is dan ook om dit doel na te streven en de per e-mail gedeelde informatie hiervoor te gebruiken. Indien 31 december 2017 niet haalbaar is voor jouw club, omdat je vragen hebt of meer informatie wilt over de nieuwe de nieuwe clubwebsites en OwnCloud, dan kun je per e-mail contact opnemen met Chris Hilhorst (IM 110CO) via IM110co@lions.nl.

Jeugduitwisseling weer van start

Ook dit jaar nodigen we alle clubs weer uit om kinderen deel te laten nemen aan het jeugduitwisselingsprogramma van de Lions organisatie. Nederland zal komende zomer weer een honderdtal jongeren uitzenden naar landen in de hele wereld, en evenveel jongeren ontvangen om Nederland te leren kennen. Wil je als club een uitzending sponsoren of ken je een jongere die graag mee wil doen: alle informatie is terug te vinden op http://youth.lions.nl/. Aanmelden kan tot 1 februari 2017. De aanmeldingsformulieren kun je per e-mail opvragen bij Anita Bijvoet, districtscommissaris jeugduitwisseling District 110 CO, yec110co@lions.nl.

Jury kiest Peace poster van het district

De jury van dit jaar beoordeelde op maandag 21 november 2016 de werkstukken in het atelier van beeldend kunstenaar Lion Willebrord de Winter in Kessel. Ook districtsgouverneur Arend de Groot nam dit jaar deel aan de jurering. Dit uiteraard onder het toezicht oog van districtscommissaris Pim de Bekker. Een aantal posters was van hoge kwaliteit: minder clichés, kleurrijk, helder van vorm, goed onderscheid van voorgrond en achtergrond. Deze posters zijn ook op een wat grotere afstand goed op te merken en met originele opvattingen.

Nummer 1 werd de poster van Emie Hoogteijling van de Don Boscoschool, LC Renkum. Dit werk heeft een originele aanpak: een centrale compositie in vieren met een (vijfde) groot puzzelstuk in het midden. Een gelaat dat meerdere gezichten uitbeeldt, centraal in de wereld: met oosterse landen (draak en olifant) en bovenin de westerse landen. Goed afwisselend ingekleurd en zoals eerdergenoemd, zonder al te veel opvallende clichés.

Peace Poster 2017

Tot  slot
Wens ik je namens het hele kabinet fijne kerstdagen, een prachtige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2017 toe!

Arend de Groot, districtsgouverneur 110CO