10/10/2016

Nieuwsbrief districtsgouverneur, september 2016.

Er zijn al weer enkele maanden voorbij sinds ik als districtsgouverneur geïnstalleerd ben. In deze nieuwsbrief breng ik een aantal belangrijke onderwerpen onder uw aandacht.

Aardbeving in Italië

Lions Clubs International Foundation (LCIF, onze internationale ‘pot met geld’) heeft 100.000 US-dollar aan noodhulp ter beschikking gesteld voor de slachtoffers van de aardbeving in Italië. Bij rampen als deze zorgt LCIF altijd direct voor noodhulp. Bij voorkeur al op de dag na de ramp. Dit geld gaat rechtstreeks naar de Lionsclubs ter plaatse om te besteden aan die noodhulp. Denk aan voedsel, kleding, tenten e.d.

Hoe staat het met de tovertuinen?

De bloembollenactie heeft in ons district al een netto opbrengst (inclusief donaties) van ruim € 40.000 opgeleverd en dat bedrag groeit nog steeds. Tot en met november kunnen de bollen besteld worden. Het streven is € 60.000, want daarmee kunnen we binnen ons eigen district een tovertuin openen. We hebben dus nog even te gaan en ik weet dat er nog andere acties lopen. De eerste bloembollen zijn intussen al bezorgd bij de clubs; we gaan een fleurige lente tegemoet!

Centennialdoel: 200 miljoen mensen helpen

Wereldwijd willen we in het Centennialjaar met onze hulp 200 miljoen mensen bereiken. Natuurlijk is het lastig uit te rekenen hoeveel mensen we met onze activiteiten hebben geholpen, maar we gaan er toch een poging toe doen. We vragen de clubsecretarissen daarom om in te schatten hoeveel mensen de club heeft kunnen helpen met de acties in 2016-2017. De secretarissen kunnen de projectnaam en het aantal doormailen naar: dg110co@lions.nl. Alvast hartelijk dank daarvoor.

Nodig nieuwe leden uit

Iedereen die erin slaagt om in het fiscal year 2016-2017 een nieuw Lionslid te werven, krijgt een bijzondere speld. Zie hiernaast. Ook het nieuwe lid krijgt een bijzondere pin. Wanneer het nieuwe lid één, twee of drie jaar lid blijft, krijgt de sponsor respectievelijk een zilveren, gouden of diamanten Centennial Lion pin. Ik hoop dat we in dit bijzondere jaar veel nieuwe leden mogen verwelkomen!

Commissaris in het kabinet worden?

Het kabinet van het district bestaat naast een dagelijks bestuur uit 8 zonevoorzitters en een aantal commissarissen. Die commissarissen hebben een maximale zittingstermijn van 2 maal 3 jaar. Dat betekent dat er regelmatig functies vrij komen. Dat is niet alleen goed voor het kabinet, maar ook goed voor jezelf. Je krijgt er een breed netwerk door en leert de Lionsorganisatie goed kennen. We hebben binnen nu en driekwart jaar de volgende functies open staan:

• Informatiemanager: adviseert clubs over Lolas en beantwoordt technische vragen over ICT/website/owncloud. Urgent!
  • Lezen en schrijven: stimuleert clubs om laaggeletterdheid aan te pakken. Urgent!
  • Redacteur Lion en webredacteur: het nieuwe functieprofiel van de redacteur van de Lion is op te vragen via communicatie@lions.nl (René Mos)
  • Peace Poster Contest: coördineert de vredesposter-wedstrijd
  • Opleiding (GMT): zorgt voor opleiding van nieuwe presidenten, zonevoorzitters e.d.
  • Ledenbestand (GLT): geeft advies/hulp aan clubs over de opbouw en samenstelling van het ledenbestand. Veel aandacht voor behoud van leden en oprichting van gemengde clubs.

Wilt u meer weten over deze functies, neem dan contact op met Hanze Bakker,  vdg110co@lions.nl

Nieuwe website en OwnCloud

Medio september is de nieuwe website gelanceerd en begin oktober krijgen alle clubs bericht over het opzetten van een eigen website en OwnCloud. Op de OwnCloud staan alle interne documenten, terwijl de website(s) vooral gericht zijn op externe doelgroepen. Omdat we momenteel geen informatiemanager in ons district hebben, zal de informatie schriftelijk worden aangeleverd, met een

e-mailadres voor helpdeskvragen. We hopen op jullie begrip!

Tot slot

Op maandag 24 oktober bent u allen van harte welkom op de najaarsconventie van ons district in Geldrop NH Hotel, Bogardeind 219. Inloop en registratie vanaf 18.00 uur; de vergadering begint om 19.00 uur. De uitnodiging en agendastukken zijn al verstuurd naar de clubsecretarissen.

Met hartelijke groet,

Arend de Groot,