De Vredesposterwedstrijd (Peace Poster Contest) is een wedstrijd voor kinderen van 11-13 jaar, ieder jaar wereldwijd georganiseerd door Lions Clubs International. De gedachte is dat honderdduizenden kinderen bezig zijn met hetzelfde thema: Vrede. Kinderen geven in een tekening uiting van hun gevoelens over vrede. Achter iedere tekening zit een bijzonder kind met haar/zijn gevoelens. Tientallen scholen worden door de Lionsclub in hun omgeving uitgedaagd om leerlingen een tekening te laten maken over een jaarlijks wisselend vredesthema. De beste drie posters per Lionsclub mogen meedingen naar de eerste, tweede en derde districtsprijs. En nummer één van het district mag weer meedoen aan de landelijke en wellicht daarna de wereldprijs.

Winnaars 2021/2022

Eerste prijs: Fenne Kohrman BS Megelheim in Meerlo
(Lionsclub Venray- Lionsclub Venray Peelparel)

Tweede prijs: Zargai Safi BS de Krokodaris in Venray
(Lionsclub Venray – Lionsclub Venray Peelparel)

Derde prijs: Renske Lernout OBS BuitensteBinnen in Son en Breugel
(Lionsclub Son en Breugel)

Eervolle vermelding: Pieter Kool BS de Stokland in Son en Breugel
(Lionsclub Son en Breugel)

Juryrapport:
Het winnende ontwerp is een zeer gedegen compositie met een veelheid aan kleurrijke symbolen. De samenvoeging daarvan blijft boeiend en evenwichtig! De wereld centraal in het vlak geplaatst, regenboog, een hart van vlaggen gevuld met tekens voor geluk, geplaatst in een wereld die nog moet ontstaan.

Leuk vredesproject

Het enthousiasme van de deelnemende kinderen die allemaal uitstekend hun best doen is altijd hartverwarmend. Iedere club heeft een eigen wijze van jureren: soms door de leerlingen zelf op school, maar meestal een jury van kunstenaars. Het doel is natuurlijk voor de kinderen om te winnen, maar het gaat vooral om de impact van nadenken over vrede en wat je daar zelf aan kan doen en hoe beeld je dat uit. Iedere club die meedoet kan op zijn eigen wijze de winnaars bekendmaken. Vrijwel altijd doet de burgemeester of wethouder de prijsuitreiking wat natuurlijk een zeer officieel tintje geeft en een positieve publiciteit oplevert.